fredag 20 januari 2012

Fadime


                                          
                                        

Fadime


Jag hade äran att få träffa
Fadime, hon som föll offer
för ett hedersmord.
Mötet med henne har för
evigt etsat sig fast i
mitt minne.

De få orden hon sa till mig
innan hon satte sig ned och
kröp ihop in i sin jacka,
var att hon var förföljd
och måste hålla sig gömd.
Jag satt där och bara
undrade. Hur ska det gå till?

En tjej, som jag hade svårt
att tänka mig, att ingen
skulle kunna undgå att lägga
märke till.
Vacker som en dag och ett
hårburr som inte var av
denna värld.

En illröd stor täckjacka,
men.. ack så klädsam.
Jag bara satt där och tänkte.
Hur, ska hon kunna hålla sig
gömd?

Första gången jag såg hennes
bild.. så visste jag.

Det var ju hon! Hon på bussen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar