söndag 30 oktober 2011

Fantasifull skulptur!



Konstnärinnan bakom denna fina skulptur heter Margot Hedeman född 4 dec 1915. Studerade vid Konstakademin i Stockholm 1946 - 51. Hon har skapat en lång rad skulpturer i offentliga miljöer. Skulpturen som står i Vällingby Centrum är i brons och invigdes 1968 men då stod den även på en en större rund sockel, när den kom bort vet jag ej, kanske i ombyggnaden av centrumet.
En sak är dock säker.. alla barnen älskar att klättra på denna skulptur och det tycker jag är rolig.. ja, ni kan själva se hur blanksliten den är.
När jag hade min senaste utställning i Trappans konsthall så kom faktiskt Margot Hedeman tillsammans med vårdare (hon fyller snart 96 år) och tittade på utställning och skrev i min bok, jag tyckte det var väldigt trevligt att få träffa henne och berätta att jag alltid har gillat hennes skulptur i centrumet, vilket gladde henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar